tirsdag den 12. april 2016

Planteholds opgave.


Jeg skal her arbejde med at få viden og erfaring med spirring af forskellige frø:

1. frø fra vilde planter:


Jeg fandt denne ranke fra et vortebirketræ på min biotop og har plantet den. 

Her er det frøene fra en skræppe.

Frø fra Lancetvejbred.

Frø fra hyben.



 2. Frø fra køkkenet
Chili frø fra sidste år, som jeg fandt i mit urtebed Jeg er i tvivl om de vil spire, men tager det som et eksperiment :-)





Det giver jo sig selv hvad det er, men kan de spire....?



Så et forsøg på facebook med tomater, så det prøver jeg lige.....

Frø fra rød peber


3. frø fra frøposer:
Basilikum

Salvie

Persille

Icebergsalat

Ærter

Karse.

Jeg har brugt en tom flødebollebakke, samt jord fra haven. Jeg har plante jord, men da der er gødning i kan det skade spirerne. Jeg har lamineret plantenavnene, for at kunne holde styr på dem. De er sat til spirring d. 30/3-16


Karse er jo et oplagt frø at bruge i vuggestue og børnehave, da den spirer hurtigt og er spiselig :-). Desuden kan mælkekarton bruges til at plante i, efter børnene har dekoreret dem. Det er en god ide at skolde kartonen inden brug, ellers kommer de til at lugte af sur mælk....
Dag 1

Dag 2

Dag 4

Dag 7
Dag 5 - må jeg erkende at mine tomater er rådnet i stedet for at spire. De har nok ikke fået sol nok :-(

Dag 10, er der stadig ikke sket noget hos chillien. De er temmelig sarte og vil gerne have meget varme, så de har nok heller ikke fået nok sol :-( 
Dag 5, er det kun hørfrø der er spiret i flødebollebakken...

Dag 8, er basilikum og skræppe kommet frem
Dag 14 Skræppe

Dag 14 Peber

Dag 14 persille

Dag 14 Salvie

Dag 14 Basilikum

Dag 14 Hørfrø

Dag 16 - udplantning af de spirrede frø i "avis-potter"



1 kommentar:

  1. Hejsa

    Nogle spændende ting du eksperimenterer med at få til at spire - det bliver spændende at følge. Lav gerne opdateringer i nye indlæg løbende :-)

    SvarSlet